O krizi se hovoří v mnoha
souvislostech: např. o finanční, rodinné, vztahové krizi, o krizi středního
věku, o výkonnostní krizi, krizi v léčebném procesu, ale její vnímání bývá
vždy závislé na individuálním stupni vývoje osobní zralosti jedince.
Smékal (2004) rozlišuje několik
etap vývoje a zdrojů utváření osobnosti, mezi nimiž kritické události hrají
důležitou roli. Zatímco v raném dětském věku mohou jako krizové události
převládat poruchy příjmu potravy, tělesné nemoci, úrazy, odmítaní
z matčiny strany, v pozdějším dětském věku nastupují vedle úrazů
konflikty s rodiči, vrstevníky a pedagogy, rané sexuální hry, změny školy
a jejich požadavků, potíže s učením a následují problémy samotného
dospívání. Adolescence po osmnáctém roku a raná dospělost do cca 34 let již
přinášejí útrapy jako absenci lásky při provozování promiskuitní sexuality,
nechtěná těhotenství, neúspěchy ve studiu, sportu, v povolání, ve
vztazích, rozchody, rozvody, potraty, nezvládnutí konfliktů mezi rodinou a
zaměstnáním a krizi třicátníků. Během střední dospělosti do cca 50 let se již
objevují tzv. deprese z vědomí přelomu, chronické nemoci, klimakterium, nemoci
rodičů, dětí a příbuzných, návrat do zaměstnání po dětech, rozvody dětí,
profesní sestup, finanční problémy, invalidita, zklamání vlastním životem,
manželské problémy, ale také závažnější krize kvůli úmrtí blízkých.
V pozdní dospělosti do cca 65 let přicházejí obvyklé zdravotní problémy,
odchod do důchodu, příp. adaptace na nové zaměstnání, konflikty
s dospělými dětmi, syndrom „opuštěného hnízda“, také rozvod, pocit
zbytečnosti a smrt partnera (příp. rodičů nebo vlastních dětí – pozn. MK). Období
stáří po 65. roku života bývá provázeno možnými krizemi z finančních
důvodů, rovněž tak z konfliktů s dětmi, ale i s vrstevníky např.
v domově pro seniory, pocitem opuštěnosti, samoty, neschopnosti, potíže
s přijetím blížícího se konce a životních ztrát (příp. smrtí někoho
z blízkých, v mnoha případech ale bývá ovdovělým lidem jediným
společníkem pes nebo kočka – jejich smrt pak bývá krátkodobě vnímána se stejnou
nebo podobnou intenzitou, jako smrt blízkého člověka, i když může být snáze
nahraditelná jiným domácím mazlíčkem – pozn. MK).
Budeme-li ztrátu blízké osoby
považovat za iniciační mechanizmus životní krize, je možné spolu
s Kastovou (2000, s. 75) prohlásit, že jde o „ ... zcela mimořádnou krizi:
v jediném okamžiku pohltí celou naši existenci. Touto ztrátou je otřesena
vlastní identita, člověk už nechápe, jak sám sebe prožívá, a také přestává
rozumět světu.“
Špatenková (2004) vymezuje ztrátu
jako náročnou životní situaci, která má charakter dlouhodobého, a hlavně
ireverzibilního odloučením od signifikantního objektu nebo funkce. Emocionální
vazba jedince ke ztracenému objektu – člověku, předmětu nebo činnosti, zde
hraje rozhodující roli.
Holmes a Rahe (cit. dle Smékal,
2004) vytvořili po mnohaletém pozorování
psychosomaticky nemocných lidí inventář kritických událostí seřazených
podle empiricky vysledovaných závažností reflektovaných v bodovém pořadí.
V tabulce níže uvádím pro informaci některé vybrané frustrační
situace (cit. dle Smékal, 2004, s. 294):
Událost (stresor)
|
Body
|
Úmrtí partnera, partnerky
|
100
|
Rozvod donedávna spokojeného manželství
|
73
|
Rozvrat manželství, dočasný rozchod
|
65
|
...
|
...
|
Úmrtí blízkého člena rodiny
|
63
|
Vážný úraz nebo onemocnění
|
53
|
Sňatek
|
50
|
Ztráta zaměstnání
|
47
|
Odchod do důchodu
|
45
|
Změna zdravotního stavu člena rodiny
|
44
|
Sexuální obtíže
|
39
|
Změna finančního stavu
|
38
|
Smrt blízkého přítele
|
37
|
Závažné neshody s partnerem
|
35
|
Konflikty s tchánem, tchyní, zetěm, snachou
|
29
|
Partner nastupuje nebo končí zaměstnání
|
26
|
Změna životních podmínek
|
25
|
Změna životních zvyklostí
|
24
|
Změna bydliště
|
20
|
Změna rekreačních aktivit
|
20
|
Změna sociálních aktivit
|
18
|
Změna režimu dne a spánku, např. letní čas
|
16
|
Změna v širší rodině (úmrtí, sňatky)
|
15
|
Vánoční svátky
|
12
|
Z tabulky je zřejmé, že úmrtí – ztráta
blízké osoby, zejména v případě životního partnera, způsobuje ze všech
ostatních stresových událostí největší psychosociální újmu. Za limitující
hodnotu, která může již znamenat určité zdravotní ohrožení člověka, je podle
Smékala (2004) pokládána hranice 300 bodů. Aby bylo takové riziko reálné, musí
se frustrační události nakupit během několika měsíců, kdy se jejich bodové
hodnoty sčítají. Smékal (2004) doporučuje působení krátkodobých stresorů
kontrolovat, a pokud trpíme pocity přepracování nebo vyhoření (burn-out), je
třeba zařadit kompenzační odpočinek, příp. u neodvratných krátkodobých stresorů
trénovat tzv. desenzibilizaci.
Literatura:
Kastová, Verena. 2000. Krize
a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové
intervence. Praha: Portál.
Smékal, V. (2004). Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a
jednání. Brno: Barrister & Principal.
Špatenková,
N. (2004). Krizová intervence pro praxi.
Praha: Grada.
Doporučím každému, kdo hledá obchodní úvěr, Le_Meridianovi, který mi pomohl s úvěrem na čtyři miliony USD na spuštění mého podniku Quilting a bylo to rychlé. Mohou financovat až do výše 900.000.000.000 dolarů (devět set milionů dolarů) v každém regionu světa, pokud je možné zaručit na projektech 1,9% ROI. Proces byl rychlý a bezpečný. Rozhodně to byla pozitivní zkušenost. Vyhněte se podvodníkům a kontaktujte Le_Meridian Funding Service On. info@lemeridianfds.com WhatsApp ... + 19893943740. pokud hledáte obchodní úvěr, díky.
OdpovědětVymazatLeslie,